Promyšlený a zajímavý text dokáže divy. Jenže napsat poutavý článek, který čtenáře osloví, není nic, co by šlo zvládnout za pár minut při odpolední kávě. Přečtete si 8 tipů, jak z vašich myšlenek utvořit perfektní text a zaujmout tak vaše potencionální zákazníky.
Obsah článku
Co vás přimělo k tomu, že jste se pustili do čtení tohoto článku? Byl to zajímavý nadpis? Téma, které je pro vás zrovna aktuální? Nebo vás přesvědčil úvodní odstavec, který vám nastínil, o čem článek bude? Možná vaši pozornost přilákal obrázek a vás nyní zajímá, jakou má souvislost s tím, o čem má článek být.
Ať už bylo prvotním impulzem k nahlédnutí do obsahu článku cokoliv, pravděpodobně šlo z pohledu celého článku o pouhou maličkost. Jenže právě v těchto promyšlených maličkostech tkví kouzlo každého úspěšného článku. Co tedy často rozhoduje o tom, zda si čtenář váš článek přečte a vyhodnotí jej jako přínosný?
1. Hledejte cíl. A najdete cestu
Ještě před tím, než se pustíte do psaní samotného textu, zamyslete se nad tím, jaký účel má článek splnit. Chcete oslovit potencionální zákazníky? Oznámit nějakou novinku? Poradit svým čtenářům? Inspirovat je? Podnítit k akci? Nebo třeba jen pobavit?
Ať už je cílem vašeho textu cokoliv, mějte jej po celou dobu tvorby článku jasně na paměti. Jedině tak bude dávat smysl. Jedině tak v něm čtenáři naleznou to, co hledali. A jedině tak se odkaz na váš článek dostane na přední příčky vyhledávačů.
Pokud ale zjistíte, že se do psaní pouštíte jen proto, že utekl další měsíc a vy jste na svém firemním blogu opět nic nepublikovali, pak svůj počítač raději rovnou zavřete a neotevírejte ho, dokud nenajdete lepší důvod. Věřte, že je to tak pro všechny lepší.
2. Titulek, který chytí za srdce
Není nic nového pod sluncem, že právě titulek je jedním z prvních věcí, které rozhodnou, zda se lidé pustí do čtení vašeho článku. Váš titulek nemusí zaujmout každého. Stačí, když zaujme vaši cílovou skupinu. A je úplně jedno, jestli zaujme obsahem nebo formou.
Stále platí, že text musí splnit svůj cíl. A tak vykřičte do světa, o čem váš článek je – formou, kterou si to zaslouží. Nebojte se porušovat pravidla. Pokud to splní svůj účel, použijte v nadpisu neobvyklé slovní spojení, zajímavou přesmyčku nebo třeba gramatickou chybu. Jestliže vám to pomůže získat pozornost čtenářů, na kterých vám záleží, máte půlku úspěchu v kapse. (Více o tvorbě nadpisů se dočtete v článku Jak napsat titulek, který zaujme.)
3. Perex, co pohladí
Pokud po přečtení nadpisu ještě přece jen někdo váhá, zda se má do čtení článku pustit, pak je to právě perex (neboli úvodní odstavec), který ho ujistí, že jeho rozhodnutí začít číst bylo správné.
V několika málo větách vyjádřete, co se čtenář v textu dočte. Neprozraďte vše – pouze vzbuďte potřebnou zvědavost.
TIP: Na začátku psaní si perex nachystejte. Dokončete ho ale až po napsání celého článku. Nestane se vám tak, že by článek nakonec obsahoval odlišné informace, než jaké jste slíbili v úvodním odstavci.
Získejte ucelený návod
Chcete přitáhnout pozornost zákazníků čtivými texty, ale nevíte, jak na to?
Stáhněte si e-book s nejdůležitějšími pravidly pro psaní úspěšných prodejních textů.
4. Čtivý obsah bez omáčky
Ať už píšete na jakékoliv téma, váš článek by měl něco sdělovat. Pokud mají mít vaše články smysl, dodejte jim hlubší přidanou hodnotu. Vložte do článku informace, které jsou pro vaše čtenáře zajímavé, nové nebo odpovídají na jejich otázky. A omáčku, ve které se ztratí pointa textu, nechejte raději v hrnci.
5. Shrňte vše podstatné
Každé rozebírané téma si zaslouží zajímavý závěr. Ten vašim čtenářům pomůže si jasně utřídit vše, co jste se jim článkem snažili sdělit. Vhodně volenými slovy je navíc můžete přimět dívat se na danou problematiku z úhlu, který vám bude vyhovovat. Cíl textu tak splníte za pomoci kvalitního shrnutí mnohem snáz než bez něj.
6. Call to action: Alfa a omega každého textu
Bylo cílem vašeho textu upoutat pozornost čtenářů na vaše služby nebo produkty? Pak jim to neváhejte sdělit. Vyzvěte své čtenáře, aby využili vaší nabídky. Doplňte text odkazem na váš e-shop nebo odkazem na podstránku vašeho webu, která se rozebírané problematiky týká.
Textové odkazy jsou nenásilnou formou, jak přimět zákazníky k akci. Navíc jsou užitečné pro budování dobrých pozic vašeho webu ve výsledcích vyhledávačů. Mějte však na paměti, že každý odkaz by měl čtenáři přinést relevantní informaci. V opačném případě může mít totiž i zcela opačný efekt.
7. Klíčová slova, která vás prozradí
Aby vyhledávače dokázaly nabídnout váš článek k přečtení lidem, po jejichž pozornosti toužíte, musí dokázat správně odhadnout, o čem váš text je. Zde platí jednoduché pravidlo: vyhledávač se snaží chovat jako člověk. Pokud je váš článek čtivý, dobře strukturovaný a lehce pochopitelný pro každého člověka, pak nebude ani pro vyhledávač problém se ve vašem textu správně zorientovat.
Chcete-li však vyhledávačům v odhalování obsahu pomoct a navíc mít náskok před svou konkurencí, skvěle vám k tomu poslouží vhodně zvolená klíčová slova. Nezapomeňte ale na to, že článek má být psán především pro vaše čtenáře. Klíčová slova proto do textu nevkládejte zbytečně často. Mohlo by to vašemu webu nakonec spíše uškodit. Klíčová slova raději volte ve chvíli, kdy máte na výběr, jak danou větu formulovat.
8. Zaujměte všechny smysly
Máte text vyladěný do posledního detailu? Nenechte si skvělý článek pokazit nedotaženou grafikou. Komu by se chtělo luštit příliš malé či nekontrastní písmo? Nebo jak dlouho vydržíte u čtení článku, jehož každý další odstavec musíte složitě hledat ve změti různých grafických prvků?
Obrázek, tabulka se zajímavými fakty nebo poutavá grafika – to vše dodá vašemu textu potřebný šmrnc, který udrží čtenáře ve střehu. Všechny vložené prvky by ale spolu s textem měly tvořit jednotný, přehledný a čistý celek, ve kterém se nikdo neztratí.
Profi texty zvládnete i vy
Ano, skvělý článek je souhrou mnoha maličkostí. Bude-li váš článek sdělovat dokonalou myšlenku nedokonalou formou, pak zřejmě nesplní svůj cíl. Stejně jako vám nijak nepomůže fantastický článek, který se ale k vašim čtenářům nedostane. Promyslete všechny detaily a vytvořte jedinečný text, kterým si získáte své čtenáře.
Kdo jsem
Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom. Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.
S čím vám pomůžu
Webové stránky
Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.
Propagační materiály
Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.