Chcete vylepšit své SEO? Pak vám k tomu skvěle poslouží analýza klíčových slov. Jenže jak na to, abyste za ni nemuseli utratit desítky tisíc ani u ní trávit dlouhé hodiny času? Postupujte podle jednoduchého návodu a získejte tipy, jak prostřednictvím svého webu komunikovat se zákazníky.

Nabízíte perfektní služby nebo produkty, jenže lidé vás neznají. Nebo netuší, co konkrétně mají hledat. Potřebujete informace o tom, co nabízíte, dostat k lidem. Jenže netušíte, jak na to. Víte, že je musíte obsahem svých webových stránek přesvědčit k akci. Jenže ještě předtím vás čeká mnohem náročnější úkol: na váš web musí v prvé řadě narazit. Nezáleží na tom, jakou cestou to bude. Jednou z těch nejefektivnějších je ale stránka s výsledky vyhledávání (SERP). A právě analýza klíčových slov je skvělým nástrojem k tomu, abyste se dostali na přední příčky výsledků vyhledávání.

Proč a koho byste měli zaujmout

Ať už nabízíte jakýkoliv produkt nebo službu, jít vstříc svým zákazníkům se vám vyplatí. Jenže kdo je vlastně vaším budoucím zákazníkem? Člověk, který:

  • ví co a kde hledat,
  • ví co a neví kde hledat,
  • neví co ani kde hledat.

Jedno však mají všechny tři skupiny společné. Řeší problém, se kterým mu můžete pomoci. Jednotliví zákazníci se pouze liší v tom, ve které fázi vědění se právě nacházejí. Zákazníci z první skupiny jdou na jistotu. Znají vaše služby a vědí, kam se obrátit. Analýza klíčových slov vám pomůže zaujmout zákazníky, kteří nevědí, kdo nabízí služby, které potřebují.

Opravdu klíčovku potřebujete?

Představte si, že se nacházíte v cizím městě. Nemáte moc času, ale dostanete hlad. Začnete se rozhlížet okolo sebe a v rychlosti hledat něco, co by připomínalo bufet.

V tom v dálce před sebou zahlédnete ceduli s nápisem Rychlý oběd. To je přesně to, co hledáte.

Až teprve o pár minut později si všimnete, že jste v tu chvíli stáli hned vedle mnohem přívětivější restaurace, která ale lákala na chutný zážitek, který vaše bříško ocení. Nejspíš byste ho skutečně ocenili. Kdybyste si ho všimli. Ve změti cedulí jste nedokázali rozkódovat, že právě zde vám nabízí to, co potřebujete. 

Stejné principy fungují i na internetu. A tak přestože je někdy nutné se odlišit, být originální a dokázat nabídnout i něco navíc, stejně tak je důležité nezapomínat ani na organickou návštěvnost – na to, aby vás našli i lidé, kteří vědí, co potřebují. Právě oni jsou totiž nejblíž rozhodnutí investovat do služby či produktu, který nabízíte. Pouze ještě netuší, že to bude právě u vás.

Analýza klíčových slov se může stát jedním ze základních stavebních kamenů vašeho podnikání. Pokud její výsledky dokážete dobře uchopit, přinese vám perfektní SEO a nové platící zákazníky.

Vytvořit klíčovku nemusí být složité

Jenže není analýza jako analýza. Její podobu významně ovlivňuje účel, který má splnit, ale také to, zda nabízíte pouze jeden produkt, nebo vlastníte e-shop s tisícem položek. V druhém případě bude nejspíš efektivní oslovit odborníka, který přesně ví, jak postupovat. Ve většině případů si ale vystačíte s jednoduchou tabulkou a vlastním průzkumem.

Co přesně by měla tabulka obsahovat? Postačí 4 sloupečky. Do prvního si budete zapisovat jednotlivé fráze, další využijete na hodnoty hledanosti na Googlu, hledanosti na Seznamu a doplňující informace. A pak už jen stačí pustit se do práce.

Co oblast, to tabulka

Zamotat se do vytváření analýzy klíčových slov je snazší, než se na první pohled zdá. Postupujte proto systematicky. Zaměřte se na konkrétní oblast svého byznysu – na jednu podstránku, skupinu produktů nebo na jednu službu. Nenechte své myšlenky utéct nikam jinam. Poté se snažte vymyslet co nejvíce frází a slovních spojení, které s touto oblastí souvisí. Každou takovou frázi pak vepište na jeden řádek. Čím více jich bude, tím lépe.

A jak postupovat, když vám dojdou nápady?

  • Přemýšlejte o synonymech.
  • Nezapomeňte na hovorové fráze.
  • Prozkoumejte weby konkurence.
  • Zeptejte se svých zákazníků.
  • Nahlédněte do diskusních fór.
  • Vyzkoušejte našeptávače ve vyhledávačích.
  • Zaměřte se na slang laiků i odborné veřejnosti.

Zkrátka uvažujte jako vaši zákazníci. Jaký problém potřebují vyřešit? S jakými překážkami se potýkají? V čem pro ně bude vaše služba přínosem? To vše vás navede na nové fráze.

Zjistěte, jak je to s hledaností

Nyní máte před sebou seznam plný důležitých klíčových slov i frází, které s vaším oborem souvisí snad jen okrajově. Jenže o tom, které výrazy patří do konkrétní skupiny, nerozhodujete vy, ale vaši zákazníci. A vězte, že jejich volba vás nejspíš mnohdy překvapí.

Abyste to mohli zjistit, neobejdete se bez některého z nejpoužívanějších nástrojů pro tvorbu analýzy klíčových slov. A že jich na trhu existuje opravdu spousta. Většina sofistikovaných nástrojů je zpoplatněných. Pro základní analýzu si ale vystačíte i s těmi, které jsou poskytovány zdarma.

  • Plánovač klíčových slov společnosti Google (Keyword Planner)

Máte-li aktivní nástroj pro správu PPC kampaní (Google Ads), získáte automaticky přístup i do plánovače klíčových slov. V něm stačí zadat konkrétní slovní spojení a získáte přesné statistiky o počtu zobrazení i kliknutí ve výsledcích vyhledávání. Navíc snadno získáte i další tipy na fráze, které vás nejspíš dosud nenapadly.

  • Návrh klíčových slov v Skliku

Při používání nástroje od společnosti Seznam můžete postupovat obdobně. Stačí mít u Seznamu vytvořený účet a na stránce sklik.cz vybrat v nabídce Nástroje a zvolit Návrh klíčových slov. Po zadání fráze opět brzy zjistíte, které slovo je jak často vyhledávané.

Přemýšlejte, které fráze jsou relevantní

Nyní máte před sebou ucelený seznam klíčových slov spolu s čísly napovídajícími, které fráze jsou vašimi potencionálními zákazníky vyhledávané nejčastěji. Dříve, než se pustíte do jejich vyhodnocování, si v tabulce udělejte pořádek. Seřaďte klíčová slova podle abecedy a vymažte duplicity. Slovní spojení, která vyjadřují totéž, si můžete označit stejnou barvou. Z tabulky se tak stane praktický a přehledný nástroj.

Pravděpodobně jste si všimli, že jednoslovné fráze mají mnohem větší hledanost než slovní spojení nebo víceslovné termíny. To je zcela logické. Pokud je vaším oborem oprava kol, pak je jasné, že ve vaší analýze bude první příčky zaujímat klíčové slovo kolo. Jenže je příliš obecné na to, aby vás mělo zajímat. Snažit se ve vyhledávání cílit na první příčky právě na toto slovo znamená, že budete muset soupeřit nejen se všemi opraváři kol, ale také se všemi výrobci, prodejci, kutily, sportovci či dokonce s lidmi, kteří se zajímají o cyklistiku nebo třeba jen o kreslení. Toto klíčové slovo pro vás zkrátka není tím nejdůležitějším.

Vybírejte z long-tail frází

Zaměřte se spíše na tzv. long-tail fráze – tedy na víceslovné termíny, které mají oproti jednoslovným spojením o něco menší hledanost, jsou ale konkrétnější a více vypovídají o tom, jakému oboru se věnujete. Pokud se nebudete při vytváření obsahu webu zaměřovat na slovo kolo, ale raději na slovní spojení oprava kol, nebo ještě lépe hned na několik spojení jako například oprava silničního kola, či náhradní díly na silniční kola, vaše šance, že vás poté najdou lidé, kteří rádi využijí vašich služeb, se úměrně tomu zvýší. Výsledky analýzy klíčových slov vás pak dokážou lépe navést, jaký problém vaši zákazníci řeší nejčastěji a na co byste jim ve svých textech měli poskytnout co nejlepší odpověď.

Na co byste neměli zapomenout

Data, která prostřednictvím analýzy klíčových slov získáte, se mohou v čase měnit. To, co lidé hledají dnes, například kvůli aktuálnímu dění na politické scéně, přírodní katastrofě či jiné konkrétní události, nemusí být platné zítra.

Nezapomeňte si proto průběžně ověřovat, zda při vytváření obsahu na vašich webových stránkách nejdete směrem, který už vaše zákazníky dávno nezajímá.

Pozor si dejte i na klíčová slova, která se prolínají více obory nebo jsou mnohoznačná. Mohlo by se vám totiž stát, že byste své úsilí při vytváření poutavého obsahu nevědomky směřovali na lidi, kteří chtějí ve skutečnosti získat informace ze zcela odlišného oboru.

Klíčovka – parťák pro dokonalé SEO

Pokud umíte analýzu klíčových slov správně využít, je fantastickým nástrojem. Rozhodně by se ale neměla stát prostředkem k tzv. tapetování webové stránkyZaplnit celý web nejčastěji vyhledávanou frází ve vašem oboru je kontraproduktivní. Roboti, kteří stránky procházejí, totiž dokážou takovou snahu rychle rozpoznat a upřednostní weby, které jsou psány pro lidi.

Raději než na roboty se proto zaměřte na to, co zajímá zákazníky. Přemýšlejte o tom, co je trápí, jaké informace hledají, proč by mohli chtít na váš web přijít. A pak jim naservírujte přesně to, co hledají. Dříve, než to udělá vaše konkurence. Analýzu klíčových slov použijte jako ukazatel, který vás snáz dovede na cestu, kterou byste v rámci svého podnikání měli jít. Jedině tak se zařadíte na přední příčky ve výsledcích vyhledávání, čtenáři na vaše odkazy začnou klikat a vyhledávače nebudou mít důvod upřednostňovat weby vašich konkurentů.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.