Poslední dobou se ve svém okolí setkávám stále častěji s více či méně úspěšnými podnikateli, kteří se ve svém živobytí dostali na mrtvý bod. Co je nejčastějším problémem, kterým sami zaručeně zabijete svůj byznys, nebo ho alespoň uvedete do dlouhodobého propadu? A jak proti tomu bojovat?
Obsah článku
Strach: Převlečený zabiják
Znáte to:
- Můj kamarád se pustil do podnikání ve velkém a dneska má na krku exekuci. To já se radši držím při zemi.
- Kdybych měl dost peněz, tak bych investoval do nových strojů a to by se to podnikalo.
- Pustit se do vlastního podnikání? Zbláznila ses? Vždyť já přece nic pořádného neumím.
- Co by na to řekli lidi?
- Uživilo by mě to?
- Zaplatí se mi to?
- Opravdu mám vložit důvěru do svých zaměstnanců?
- Dají mi tu zakázku?
- Nezklamou mě?
- Dokážu splnit všechny své závazky?
Společný jmenovatel všech těchto vyjádření? Strach. Pokud chcete podnikat, musíte se dokázat povznést nad všechny obavy, zapomenout na výmluvy, zapřít sami sebe, vyhrnout rukávy a pustit se do práce.
A taky pamatovat na staré osvědčené přísloví, totiž že žádný učený z nebe nespadl. Všichni úspěšní podnikatelé museli překonat menší či větší prohry. A možná takovou prohru zrovna prožívají. Jen není vidět navenek. Základem úspěchu každého podnikání je zkrátka překonání vlastního strachu.
Vzdušné zámky do byznysu nepatří
Že vy strach nemáte? Tak to pozor. Vzdušné zámky si občas maluje každý. Pokud se ale stanou hlavní strategií vašeho podnikání, máte problém. A to velký. Úspěšný byznys je totiž o neustálém hledání rovnováhy.
- Rovnováhy mezi překonáváním sama sebe a strachem z prohry.
- Zdravou hrdostí a také jistou dávkou pokory.
- Schopností jít si vlastní cestou a uměním naslouchat svému okolí.
- Mezi připraveností dělat změny, se kterými jste nepočítali, a pevnou vůlí nenechat se ovlivnit každým větrem, který kolem vás vane.
Pokud se vám tuto rovnováhu podaří najít, máte vyhráno. Její hledání je však často během na dlouhou trať. Hledání rovnováhy je totiž cestou, která se sama o sobě stává cílem.
Nulová strategie ohrozí sebelepší podnikání
Ať už jste v podnikání nováčky, nebo máte na trhu už roky svou jistou pozici, jasná strategie je to, co žene každý úspěšný byznys kupředu. Kde ji vzít?
V prvé řadě se zastavte a rozhlédněte se kolem sebe. V rámci rychlého životního kolotoče často zapomínáme na to, že naše podnikání potřebuje mít jasný směr. Kdo nebo co ho udává ve vašem případě? Jsou to zajeté koleje? Nebo věčně nespokojení zaměstnanci, kteří nehodlají nic měnit? Nebo jsou to naopak vaši zákazníci a jejich potřeby a přání?
Udělejte si mezi svými klienty takový malý průzkum. Nebojte se obrátit na ty, kdo se k vám pravidelně vrací, ale třeba také na ty, kdo již vašich služeb nevyužívají. Možná se budete divit, co všechno patří k důvodům, proč už vaši dříve spokojení klienti chodí ke konkurenci.
A pak na tyto informace pružně reagujte. Možná vás požadované změny budou bolet. Možná od vás budou vyžadovat nějakou neplánovanou investici. Možná budete muset úplně změnit své smýšlení. A možná také ne. Třeba se dozvíte, že je pouze potřeba posunout otevírací dobu vašeho obchůdku, přesunout finanční prostředky na reklamu z jednoho média na druhé, nebo dát na vaši budovu velký nápis, aby vás vaši zákazníci jednoduše našli.
Způsobů, jak dodat svému podnikání impuls, může být celá řada. Ať už jsou tyto impulsy menší, nebo větší, vždy musí být součástí něčeho většího – strategie, na základě které řídíte v podnikání všechny své kroky.
Kdo nemá marketing, jako by nebyl
Už jste na to také přišli? V dnešním dravém světě se mohou všichni strhat, aby ulovili své zákazníky. A tak pokud nejste jediným žijícím opravářem naprosto specifického výrobku v Česku, budete potřebovat dobrou marketingovou strategii. A tu nakonec budete potřebovat tak jako tak.
Lidé se o vaší činnosti musí zkrátka dozvědět. A je úplně jedno, jestli z obřích billboardů u frekventovaných cest, promyšlenými články na firemním blogu nebo šuškandou mezi obyvateli vaší vesnice. Na marketingu zkrátka záleží. Často je to totiž jediný komunikační prostředek mezi vámi a vašimi potencionálními zákazníky.
Sám to zvládnu nejlépe. No, ne?
Máte pravdu – máte vizi, zkušenosti i vztah k tomu, co děláte. A máte na to všechno čas. Nebo ne?
Naučte se delegovat úkoly na své zaměstnance, externisty, nebo spolupracující firmy. Asi vás to zpočátku bude stát nějaké úsilí. Ale pravděpodobně také velmi rychle zjistíte, že to do vašeho podnikání vnese čerstvý vzduch, další nápady, efektivněji vykonanou práci a hlavně dostatek času na to důležité.
Kdo jsem
Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom. Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.
S čím vám pomůžu
Webové stránky
Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.
Propagační materiály
Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.