Vypadá to jednoduše. Ve skutečnosti je to ale na psaní článku to nejtěžší. Prosedíte u něj spoustu času. Někdy se nabízí hned několik možností, jindy se zdá, že ani jeden není ideální. O čem je řeč? Hádáte správně – o poutavém titulku, který čtenáře přiměje k jedné jediné akci. Totiž ke kliku, díky kterému se dozví více. Existují pro vytváření nadpisu nějaká pravidla? A na co si dát u vytváření titulků pozor?

Titulek je obvykle nejkratší částí článku. Rozhodně ale ne tou nejméně důležitou. Ba právě naopak. Je jakousi výkladní skříní vašeho textu. Vhodný nadpis dokáže čtenáře nalákat, odradit, ale také naštvat, zmást a frustrovat. Ne nadarmo se správnému uchopení nadpisu článku věnují v profi redakcích celé týmy zkušených odborníků. A obzvláště v on-line prostředí je správně formulovaný nadpis cestou, která vede k zájmu čtenáře číst dál.

Nadpis – ale pro koho?

Abyste dokázali napsat poutavý titulek, musíte si nejprve ujasnit, jakou má plnit úlohu:

S tím úzce souvisí i to, jaké cílové skupině je váš článek určen. Má zaujmout:

  • laiky, nebo odborníky?
  • muže, nebo ženy?
  • mladé čtenáře, nebo ty dříve narozené?
  • čtenáře, nebo vyhledávače?

Odpovědi na všechny tyto otázky podstatně ovlivní to, jakou podobu by měl nadpis článku mít.

Titulkem slibujte

Chcete vymyslet poutavý nadpis, který bude vážně fungovat? Pak nezapomeňte, že titulek je jakýmsi příslibem – toho, co se čtenář z textu dozví. Slibuje mu, že:

 

  • se pobaví,
  • článek vyřeší jeho problém,
  • získá informaci, kterou hledá,
  • najde zajímavý příběh,
  • odhalí osobní zkušenost.

Co slíbíte, dodržte

Když začnete psát článek, obvykle jej hned na začátku nějak nazvete. Myšlenky vás však mnohdy zcela odvedou od tématu. A tak nakonec v textu rozebíráte něco úplně jiného, než jste původně zamýšleli. Ostrou verzi nadpisu proto vymýšlejte vždy až nakonec. Jedině tak si můžete být stoprocentně jistí, že své čtenáře nenaštvete. V textu totiž najdou přesně to, co jim poutavý nadpis sliboval.

Jaký by měl titulek být

Nadpis článku, který zaujme, je:

  • výstižný,
  • stručný,
  • obsahuje sloveso,
  • má 7–15 slov,
  • podstatné sděluje v prvních 55 znacích,
  • není zavádějící,
  • působí důvěryhodně.

A v případě novinových a zpravodajských článků navíc prozrazuje hlavní myšlenku článku.

To ale není ani zdaleka vše. Vytváření titulku je věda. Čtenáři se neustále vyvíjejí. Mění se jejich vnímání i priority. To, co funguje dnes, nemusí fungovat zítra. A tak vám nezbývá než zkoušet.

V každém případě ale platí, že oči čtenářů táhnou nové a neokoukané věciNeopomeňte proto při vytváření nadpisu ani jeho grafickou podobu. I zvolený font totiž často sehrává v rozhodování se čtenářů, zda si článek přečtou, svou nepostradatelnou roli.

Vynechejte STOP slova

Na sdělení hlavní myšlenky v nadpisu máte jen omezený počet znaků. Vyplatí se jimi neplýtvat. Vynechte proto stop slova a soustřeďte se na významově důležité fráze. A co že to ta stop slova konkrétně jsou? Například nebo, nýbrž, proto, že, které, anebo, avšak, tedy, svými, tomuto, pouze, velmi, mnou a mnohá další. Jsou to zkrátka slova, která nemají žádný obsahový význam – z pohledu SEO ani z pohledu čtenáře. Pokud se těmto zbytečným slovům v titulku vyhnete, čtenář bude mít rychle jasno, co mu sdělujete, nebudete plýtvat cenným prostorem a navíc i vyhledávače váš titulek upřednostní před ostatními.

Pozor na omšelé fráze

Ať už se při vymýšlení titulků přikloníte k jakémukoliv tónu a způsobu komunikace, buďte při používání kreativity opatrní.

Snadno se vám totiž může stát, že se nadchnete pro něco, z čeho se brzy stane klišé. Podobně, jako je tomu u všech výrobků s příběhem a produktů, které jsou více než produkt.

Hledáte inspiraci, která vám ukáže, jak vytvořit neodolatelný titulek?

Přečtěte si článek

Nespokojte se s jedinou variantou

Vymyslíte nadpis, napíšete článek, zkontrolujete chyby a šup, text hned publikujete. Buch, buch. Běžná praxe. Pokud vám ale záleží na kvalitě textů, spokojenosti čtenářů a dobrém umístění článků ve vyhledávačích, na chvilku se zastavte.

Tvoření titulku by měl být určitý proces. Vymyslete si ideálně 5 až 10 nadpisů, které by váš článek mohl mít. Napište si je a nechejte je nějaký čas uležet. Pak se k nim vraťte a zhodnoťte, jaké výhody a nevýhody který titulek má. Dívejte se na něj očima čtenářů. A pak se ještě před tím, než nejlepší z nich vypustíte do světa, zamyslete:

 

  • Opravdu nadpis koresponduje s tím, co je obsaženo v textu?
  • Je v titulku základní klíčové slovo, kterého se článek týká?
  • Osloví titulek cílovou skupinu, ke které hovořím?
  • Má šmrnc?
  • A je zároveň dostatečně seriózní?

Teorie versus realita

Ať už jste ve vytváření titulků mistry, nebo teprve hledáte inspiraci, jak na to, jedno je jisté. Žádný titulek není dokonalý. Stejně jako nelze jednoduše škatulkovat čtenáře, kteří ho (ne)budou číst. Proto není možné ani s jistotou předvídat, který z navrhovaných titulků si nejvíc oblíbí vyhledávač. Nebojte se zkoušet a podobu titulku v průběhu času měnit. A především se smiřte s tím, že při vytváření a vybírání nejlepšího titulku se pravděpodobně vždy dopustíte určitých kompromisů. Buď totiž ustoupíte zdravému rozumu, svým čtenářům, názoru okolí, nebo vyhledávačům.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.